Staples Solutions använder cookies (och liknande tekniker som Facebook Pixels, beacons och Javascript) för webbplatsen för att förbättra funktionalitet och användbarhet, för att analysera trafik samt reklamändamål. Som en konsekvens behandlar cookies personuppgifter för olika ändamål. Läs mer om användningen av cookies på denna webbplats i Cookie policy. Läs mer om hur denna webbplats behandlar personuppgifter i Integritetspolicy. Genom att klicka på "OK"

Logo Staples

Skapa minnesvärda köpupplevelser utan att spräcka budgeten

Dela via:
  • Edding

I dessa tider verkar vi tillbringa en stor del av våra liv framför en bildskärm.  Vi bombarderas med e-post och förblindas av webbsidor samtidigt som transaktioner som görs online inte behöver någon mänsklig inblandning alls. Det anses att 80 % av intäkterna härrör sig till 20 % av de befintliga kunderna men i avsaknad av det personliga kan även lojala kunder söka sig någon annanstans.

Kundernas känslomässiga upplevelse styr deras handlande. Verksamheter som använder påhittiga sätt att skapa en känslomässig relation utmärker sig inte bara i förhållande till konkurrenterna utan har också i högre sannolikhet nöjda återkommande kunder.

Här följer två budgetvänliga IT-befriade idéer för att få dina kunder att le till och med mitt under den mest hektiska julhandeln; idéer som dessutom ger dig en stunds kreativitet borta från datorn.

Idé 1: Skriv ett tackkort
Kommer du ihåg hur uppskattad du kände dig när du senast fick ett handskrivet brev eller kort? Bara känslan att någon har tagit sig tid att skriva för hand när de istället kunde dra iväg ett e-mail eller inte brytt sig alls gör ett stort intryck i dessa dagar när allt är präglat av elektroniska lösningar. Viss forskning verkar stödja tesen att det faktiskt är tanken som räknas.

Att personligen tacka kunderna som stödjer din verksamhet handlar inte bara om att öka försäljningen – ett klokt företag uppskattar verkligen sina kunder.  Hur visar man då detta bäst? Med ett handskrivet meddelande! Det kanske verkar gammaldags men faktum är att du gör någon glad till kostnaden för papper och porto.

Här är några tips för det perfekta tackkortet:

1. Använd dig alltid av papper och kuvert av god kvalitet; papper av minst 120 gsm eller 300 gsm vykortspapper med silkig finish eller presentkort.

2. Fundera en stund över valet av penna. En vanlig kulspetspenna får förstås jobbet gjort men om du verkligen vill imponera på mottagaren bör du snarare använda en märkpenna av hög kvalitet som edding 750 och edding 751. Pennorna ger en glansig, kladdfri och tålig skrift och finns i 14 starka färger, inklusive feststämningens silver och guld, så du kan verkligen sätta färg på dina idéer. Om du vill skicka något annat än bara brev eller kort så fungerar de även på bestruket papper, glasytor, metall, trä, keramik och plast. De ger en täckande skrift till och med på mörka ytor och papper. Att skapa kontraster mellan bläckets färg och skrivytan gör att ditt meddelande får maximal effekt.

3. Se till att stava kundens namn rätt, annars finns det en risk att denne blir irriterad snarare än glad.

4. Förklara varför du skriver, och rikta det direkt till mottagaren så att det är uppenbart att meddelandet är just till henne eller honom. Det är ju inte fråga om ett säljbrev så skicka inte med någon rabattkupong eller be om någon motprestation.

5. Fatta dig kort och koncist så att mottagaren förstår att du är uppriktigt tacksam för att ha hen som kund.  Det är helt okej att skriva personligt men tänk på att humor kan falla platt till marken.

6. Din skrivstil ska gå lätt att läsa men oroa dig inte om den inte är perfekt flytande – faktum är att en realistiskt vardaglig handstil ger den vänskapliga informella tonen du strävar efter.

7. När du är klar, läs noggrant igenom och be någon annan att leta fel. Då får du även veta om din handstil är lätt att tyda!

Det lönar sig att göra personliga meddelanden till en vana. Alla tycker om att känna sig uppskattade oavsett när under året det sker. Dessutom kan denna vana ge upphov till glada leenden inte bara hos kunderna utan också hos affärspartners, vänner och kollegor. Om du nyligen fått stöd från en av dina kollegor, exempelvis, varför inte skriva till denne och berätta hur högt du värderar henne eller honom?

Idé 2: Skriv på dina fönster
Självklart sker inte all shopping på nätet och inget slår känslan av en välfylld affärsgata. Med så många erbjudanden som försöker fånga shopparnas uppmärksamhet kan du pröva att locka in kunderna genom ett personligt uttryck. Detta gäller även i kontorsmiljö – du kan faktiskt få din personal engagerad genom att personanpassa arbetsmiljön.

Oavsett om du vill fira den förestående högtiden eller avisera en snabbrea, anpassa ditt konferensrum, skyltfönster eller era menyer så du har möjlighet att skapa ett budskap som är svårt att stå emot.

Fundera över dessa tips:

1. Kritmärkpennor - chalk markers – som edding 4090 och edding 4095 i festliga färger erbjuder ett enkelt och billigt sätt att sätta prägel på din butik eller ditt kontor utan att du behöver krångla med målarfärg eller lim. Med pennornas vattenbaserade flytande krita kan du rita eller skriva på alla sorters icke-porösa ytor, som exempelvis glas, krittavlor eller speglar, helt enkelt var som helst dina kunder eller kollegor kan tänkas titta.

2. Använd din fantasi till att skapa fritt med starka bilder och uppseendeväckande färger men vet när du ska sätta stopp. En bild eller design som är för komplicerad verkar avskräckande. Ofta räcker det med en enda färg – som i ett snöigt landskap – det fungerar precis lika bra. Men var noggrann när du väljer färg, det anses att färgval påverkar beslutet att handla.

3. Om du även skriver ord, se till att de kan läsas och är rätt stavade. Citat eller intressanta fakta fungerar ofta bra.

4. Se till att ditt budskap finns i ögonhöjd, då är det mest troligt att det kan fånga blicken hos möjliga kunder eller påverka dina kollegor.

5. Förändra din skapelse eller ditt budskap regelbundet för att upprätthålla dess effektivitet. Om du har använt en kritmärkpenna kan du helt enkelt torka bort det med en fuktig trasa. När du vill ersätta julskyltningens snöflingor med exempelvis vårblommor så är det en enkel match.

Vad du än bestämmer dig för – att individanpassa din marknadsföring får ett högt genomslag till en låg kostnad.

Dela via:

Fortsätt Läsa

Kontakta
close

Ring oss

Du kan ringa vår kundtjänst på följande nummer:

033-20 65 50

Du kan också fylla i formuläret nedan så kommer en av våra säljare att kontakta dig inom kort.

Get help SE

General
Submit