I affärsverksamhet försöker alla hitta ett sätt att få konkurrensfördelar, men ibland är det enkelt att förbise att enkla saker – som organisering – kan ha störst påverkan. Struktur och system är trots allt grundbulten som håller alla framgångsrika företag samman. Om detta genomförs på rätt sätt blir företaget strategiskt, de anställda blir effektiva och tillväxten ökar.
Det är därför vi nyligen ställde frågor till 1 000 kontorschefer i Storbritannien, som är ansvariga för den dagliga driften av företag som ditt, för att få veta hur de uppnått sina mål. Kanske är det inte så överraskande att nästan tre fjärdedelar (74 %) av de tillfrågade yrkesmännen sa att organisering var en viktig prioritet på arbetsplatsen, och en hjälp med mängder av uppgifter, däribland rekrytering, kundrelationer, varumärkesmedvetenhet, lönsamhet och tillväxt.
Men vilka är de bästa verktygen för att uppfylla dessa mål? Vi tog en närmare titt på detta och kan avslöja vilka viktiga produkter kontorschefer tror ger goda resultat under 2018.
1. Anteckningsboken
Anteckningsböckerna – de utmärkta kommunikatörerna – kom på tredje plats i undersökningen. Av de svarande anser 27,9 % att dessa är särskilt användbara. I den anspråkslösa anteckningsboken kan du skriva ner praktiskt taget allt du gör, från mötesanteckningar till presentationer vid kundmöten och hela vägen från utkast till slutförande.
2. Mappar
Mappar är enligt 26 % i undersökningen grunden i effektiv kontorsorganisering. Företag måste hålla ögonen på kunder, samtal och (Gud förbjude) klagomål, som utan ett välordnat och strukturerat arkivsystem kan bli ett totalt kaos. Två femtedelar (40 %) av de tillfrågade värdesatte tydliga arkivsystem som gör det enkelt att hitta och hänvisa till användbar företagsinformation.
3. Organisation på skrivbordet
Penn- och prylställ hjälper dig att hålla ordning på den viktigaste platsen – skrivbordet. Den obestridda hjälten i kategorin röstades in på andra plats, en betydande andel, 28 %, hävdade att de sparade dyrbar tid på att ha alla skrivbordsföremål på en bestämd plats.
4. Skrivbordskalendrar
Skrivbordskalendrar uppskattades av 22 % svarande i undersökningen för att de på ett enkelt sätt bidrar till produktivitet och effektivitet, då de fungerar som en daglig påminnelse om väsentliga datum och kommande deadlines. De hjälper personalen att prioritera uppgifter, planera sitt arbete och se till att målen uppnås i tid.
5. Smartphones
Smartphones sågs som en viktig drivkraft i företagets effektivitet och produktivitet av 44 % av undersökningsgruppen, eftersom de gör att anställda kan hålla ögonen på sina projekt online oavsett var de befinner sig. På så sätt kan de anställda hantera e-post från kunder och kollegor, och dessutom slipper de använda separata mobiltelefoner, miniräknare, kalendrar och adressböcker.
Medan vi utforskade vilka kontorsvaror som främjar produktiviteten bad vi även de tillfrågade att avslöja vilka mål de kan uppnå under 2018 med hjälp av effektiv organisering:
De positiva effekterna av att hålla ordning på jobbet kan inte nog betonas – och att döma av resultaten av undersökningen är nästan tre fjärdedelar av företagen överens om att det bidrar till att uppfylla målen för 2018.
Du kan ringa vår kundtjänst på följande nummer:
033-20 65 50
Du kan också fylla i formuläret nedan så kommer en av våra säljare att kontakta dig inom kort.