Staples Solutions använder cookies (och liknande tekniker som Facebook Pixels, beacons och Javascript) för webbplatsen för att förbättra funktionalitet och användbarhet, för att analysera trafik samt reklamändamål. Som en konsekvens behandlar cookies personuppgifter för olika ändamål. Läs mer om användningen av cookies på denna webbplats i Cookie policy. Läs mer om hur denna webbplats behandlar personuppgifter i Integritetspolicy. Genom att klicka på "OK"

Logo Staples

Fyra sätt att slippa kaos i kontorsköket

Dela via:
  • Staples_article

Vett och etikett i kontorsköket är ofta ett hett debatterat ämne på kontoret. Det finns alla sorters typer, från de som vägrar att torka upp spilld mjölk till de som lämnar tepåsar i diskhon. Forskning som utförts av AppliancesDirect.co.uk visar att i av de 1 000 kontorsarbetarna i Storbritannien som ingick i undersökningen hade så många som 67 % någon gång under de senaste tolv månaderna hamnat i konflikt med en medarbetare på grund av slarv i köket eller slarv med disken.

De flesta anställda sköter sig och håller köket fint och rent, men det finns alltid vissa personer som inte bryr sig så mycket om i vilket skick de lämnar personalrummet. Försök att införa ett antal regler för kontorsköket på din arbetsplats som alla måste följa, innan ryktena börjar gå om vem det var som lämnade rester i mikrovågsugnen.

 

1.     Sätt upp allmänna regler

Det är allmänt hyfs att städa upp efter sig i kontorets gemensamma utrymmen. Bänkar med fullt med te- och kaffefläckar imponerar inte direkt på klienter, kunder och besökare. Därför är det viktigt att alla anställda är medvetna om vilka standarder som ska hållas i personalrummet och vilka regler som ska följas.

Till exempel, att skölja och torka ur diskhon efter att du har använt den, inte lämna tepåsar på allmänna ytor och att kasta bort skämd eller gammal mat ur personalkylskåpet.

 

2.     Var förberedd

För att underlätta efterföljande av städpolicyn bör nödvändig städutrustning finnas tillgänglig för alla anställda. Om någon spiller ska det finnas pappershanddukar tillgängliga för att undvika halkolyckor.

Runt diskhon, på diskbänken och i mikrovågsugnen kan det samlas matrester och bakterier och mögel kan spridas. En studie utförd av adeptcleaning.co.uk visar att det område där personalen förbereder och äter sin mat är det ställe där flest bakterier samlas, vilket innebär att det kan vara bra att ha anti-bakteriell rengöringsspray i närheten för att avhjälpa detta.

 

3.     Var tydlig

Ibland räcker inte att informera om städpolicyn, den kan hamna längst ner i inkorgen eller glömmas bort. De viktigaste punkterna i städpolicyn bör sättas upp i köket eller personalrummet. Det kan vara till bra hjälp om man sätter upp sakliga eller en smula ironiska påminnelser och skyltar lite här och var.

 

4.     Se till att alla känner sig ansvariga

Det spelar stor roll om det gemensamma köket är rent eller stökigt. Genom att anonymt uppmärksamma tillfällen när städpolicyn har överträtts, kommer folk att förstå att dessa händelser inte kommer att gå obemärkt förbi. Ett exempel är att skicka runt bilder på smutsiga koppar som lämnats kvar på bänkar eller sidobord eller matexplosioner i mikrovågsugnen som inte har rengjorts. Poängen är inte att sätta dit alla, men att få alla att förstå att företaget tycker att det är viktigt att alla håller rent och fint i de gemensamma utrymmena. Det kommer att få de flesta att tänka till och fundera på om de drar sitt strå till stacken och vad som behöver förändras om så inte är fallet.

Att hålla kontorsköket och personalrummet rent är av intresse för alla som arbetar där. Genom att införa enkla men ändå effektiva regler kan alla anställda känna sig nöjda och de gemensamma ytorna är renare och trevligare.

Få ut mesta möjliga av kontorets personalrum genom att besöka vår sida mat och personalrumslösningar där du kan hitta vårt sortiment och våra erbjudanden. Du kan också ladda ner vår sida Vantage point Magazine för att läsa tips om hur du håller dina anställda nöjda och produktiva.

Dela via:

Fortsätt Läsa

FÅ ETT KOSTNADSFRITT EX AV VANTAGE POINT

Kontakta
close

Ring oss

Du kan ringa vår kundtjänst på följande nummer:

033-20 65 50

Du kan också fylla i formuläret nedan så kommer en av våra säljare att kontakta dig inom kort.

Get help SE

General
Submit