Staples Solutions använder cookies (och liknande tekniker som Facebook Pixels, beacons och Javascript) för webbplatsen för att förbättra funktionalitet och användbarhet, för att analysera trafik samt reklamändamål. Som en konsekvens behandlar cookies personuppgifter för olika ändamål. Läs mer om användningen av cookies på denna webbplats i Cookie policy. Läs mer om hur denna webbplats behandlar personuppgifter i Integritetspolicy. Genom att klicka på "OK"

Logo Staples

Sex sätt att göra en insats för att stoppa influensautbrott på arbetet

Dela via:

Varje år är det miljontals människor i hela världen som drabbas av influensa, som håller dem borta från arbetet, i sängen och sjuka, i vissa fall i flera veckor åt gången. Det gångna vintern har slagit särskilt hårt med ökade sjukhusvistelser och dödsfall över hela Europa och i övriga världen. Därför är det viktigt att förbereda sig inför den kommande influensasäsongen.

Det är aldrig för tidigt att börja leva mer hälsosamt, och förutom att ta influensavaccin finns det mycket du kan göra för att undvika att bli sjuk, både hemma och på jobbet.

Lyckligtvis finns Staples är här för att hjälpa dig. Förutom kontorsmaterial erbjuder vi en mängd olika toalett- och rengöringslösningar som garanterat gör alla kontor, kontorslandskap eller fikarum fläckfria och glänsande rena. Det handlar bara om att göra dessa produkter tillgängliga, ha dem inom räckhåll och att uppmuntra välmående, hänsyn och ömsesidig respekt bland anställda.

Här är de viktigaste metoderna för att förhindra att bli sjuk och skydda dina kollegor: 

1. Tvätta och torka händerna på rätt sätt

Closeup woman washing hands with soap under the faucet with water in the bathroom.

Att tvätta, torka och desinficera händerna efter toalettbesök och under dagen är ett av de bästa försvaren vi har gentemot spridning av bakterier och sjukdomar. Och ändå gör inte alla det rätt, eller alls. Sätt upp en påminnelse på toaletterna för att uppmuntra till god hygien och bättre sätt att tvätta sig.

Och tänk på att det är lika viktigt att torka händerna som att tvätta dem. Bakterier fäster lättare på fuktiga händer, så se till att torka dem ordentligt när du är klar med tvål och vatten. Om du undrar vilken torkningsmetod du ska satsa på har vi slutligen besvarat den gamla frågan: vilket är bäst, pappershanddukar eller elektriska handtorkar? 

2. Håll arbetsytorna rena 

Cleaning table by pink rag

Om du tycker att toaletten är smutsig vill du säkert inte ens föreställa dig alla bakterier som samlas runt anställdas tangentbord, mobiltelefoner, bärbara datorer och arbetsytor. Uppskattningsvis bor det 10 miljoner bakterier på ditt skrivbord, så det är viktigt att hålla det och de olika hjälpmedlen rena för att hålla bakterierna borta. Detta är ännu viktigare på flexibla kontor (hot-desking), där flera personer kan använda samma, möjligen bakteriefyllda, arbetsytor. 

Skicka denna praktiska guide via e-post till dina kollegor, eller skriv ut den och fäst det på kontorets anslagstavla för att visa dem hur de rengör arbetsytorna ordentligt. 

3. Torka av gemensamma utrymmen 

Team having coffee in lounge of start-up business

Influensavirus kan överleva på ytor i upp till åtta timmar. Bakterier samlas i större utsträckning där maten förvaras än i badrum. Tänk dig 30 000 bakterier per kvadratcentimeter på diskbänken kontra 300 på en toalettring. Men oroa dig inte. Det är lätt att bekämpa med viss övertygelse och rätt verktyg. Med antibakteriella våtservetter eller miljöanpassad rengöringsspray och pappershanddukar tillgängligt bör alla känna sig uppmuntrade att bidra till att hålla utrymmen rena och bakteriefria.           

       

         

4. Använd egna muggar, tallrikar och bestick 

pexels-photo-296882.jpeg

Om du är mer känslig än de flesta för att bli sjuk kan du överväga att ha en egen uppsättning porslin och bestick på kontoret. På så sätt kan du hålla koll på när de används och diskas och behöver inte oroa dig för bakterier och potentiella infektioner som medarbetare bär på. Eller gå ett steg längre och skaffa personliga muggar för hela teamet. På så sätt vet ni att ni över nästa kopp kaffe inte utbyter någonting annat än en trevlig konversation.

 

5. Håll rätt förbrukningsmaterial inom räckhåll 

pexels-photo-380768.jpeg

Servetter, rengöringsdukar och handrengöring bör finnas på hela kontoret för enkel och frekvent användning. De kan tyckas vara en snabblösning, men man kommer långt med dessa produkter när det gäller att begränsa och eliminera bakterier på arbetsplatsen.

Om du nyser i en näsduk som du kastar direkt förhindrar det att du nyser i händerna och sedan vidrör gemensamma objekt med samma händer. Om du har förkylnings- och influensamedicin, eller åtminstone paracetamol till hands, hjälper det till att reducera symtomen så fort de kommer, och risken för att sprida influensaviruset avtar.               

6. Jobba hemifrån när du mår dåligt

Sick young man with tissue suffering from cold on sofa at home

Om du tror att du håller på att bli sjuk bör du jobba hemifrån en dag eller två. Och om det är något allvarligare ska du inte tveka att ta ut en sjukdag. Vila när din kropp behöver det. Det är det enda sättet att se till att du kan komma tillbaka frisk och redo att ge 100 %. Kom ihåg: Om du har influensa ska du dricka rikligt med vätska, sova så mycket som möjligt och stanna hemma tills du är feberfri i minst 24 timmar. 

Dela via:

Fortsätt Läsa

Kontakta
close

Ring oss

Du kan ringa vår kundtjänst på följande nummer:

033-20 65 50

Du kan också fylla i formuläret nedan så kommer en av våra säljare att kontakta dig inom kort.

Get help SE

General
Submit