Staples Solutions använder cookies (och liknande tekniker som Facebook Pixels, beacons och Javascript) för webbplatsen för att förbättra funktionalitet och användbarhet, för att analysera trafik samt reklamändamål. Som en konsekvens behandlar cookies personuppgifter för olika ändamål. Läs mer om användningen av cookies på denna webbplats i Cookie policy. Läs mer om hur denna webbplats behandlar personuppgifter i Integritetspolicy. Genom att klicka på "OK"

Logo Staples

Vad säger man till personer som ”inte har tid” för hållbarhet?

Dela via:
staples

Under det senaste decenniet har hållbar utveckling och hållbarhet blivit bland de mest använda modeorden inom företag, och många organisationer inför en hel rad med policyer och handlingsregler kring det. Att värna om miljön och vilja spara på världens resurser har förstås varit drivkraften bakom en hel del av det här. Men ytterligare en fördel är att hållbart beteende innebär ökad lönsamhet för verksamheter, eftersom de bevarar resurser och skär ned på avfall.

alfabetet, leaf, illustration, ingen person, symbol, typ, natur, text, tillväxt, träd, flora, isolerad, konst, uppsättning, ekologi, dopfunten, tecken, typografiska, typografi, brev

Det här är bra om alla i organisationen gladeligen gör sin del och delar samma mål. Problem kan uppstå om några medarbetare inte följer de policyer och regler som alla andra håller sig till. Det blir också en potentiellt besvärlig situation för chefer som behöver hitta sätt att övertala alla medarbetare att rätta in sig i ledet, förhoppningsvis utan att göra det till ett disciplinärt problem.

Presentera ämnet

Avsätt tid för att låta meddelandet sjunka in och för att låta personalen att agera på det. Forskning kring vanebildning har visat att det kan ta allt mellan 21 och mer än 250 dagar för beteenden att ändras.

Det första du uppenbarligen ska göra är att ha ett informellt samtal med alla medarbetare om de nya hållbara rutinerna och om de eventuella invändningar de kan ha. När de har fått säga sin mening kan det vara idé att lugnt förklara varför verksamheten har bestämt sig för att anamma hållbarhet. Avmystifiera vad det här innebär genom att visa några exempel på hur vardagliga föremål utspridda på kontoret medverkar till att göra företaget mer miljövänligt – återvunnet papper, naturliga rengöringsprodukter och lågenergilampor till exempel.

Det kan hända att de aldrig har sett på hållbarhet ur det perspektivet att det faktiskt sparar organisationen pengar. Det kan alltså vara en god idé att påpeka att genom att minska omkostnaderna blir det ett större kassaöverskott för anställdas förmåner och sociala evenemang.

Förändra attityder

Om du går litet mer på djupet kan du komma att upptäcka att den motvilliga attityden hänger ihop med det upplevda extra besvär som det innebär att göra sådant som att återvinna. Om så är fallet kan det vara en god idé att göra det här så enkelt som möjligt för dem – till exempel genom att lova att sätta återvinningskärlen nära arbetsplatsen eller förbereda automatiserad eller standardmässig programmering (skrivarinställningar, inställningar för datorns energisparläge, belysning och uppvärmning).

Det kan också vara värt att erbjuda en extra uppmuntran när personalen börjar följa policyerna, kanske att uppgradera deras bärbara dator till en mer hållbar modell. Om de fortfarande är tveksamma till att ändra sitt beteende kan det tyvärr vara dags att påminna dem om regelboken. Men som för de flesta arbetssituationer är moroten oftast att föredra framför piskan. 

Det är alltså värt att komma ihåg att, precis som när det gäller hållbarhet, är det alltid bäst att tänka långsiktigt.

Dela via:

Fortsätt Läsa

Kontakta
close

Ring oss

Du kan ringa vår kundtjänst på följande nummer:

033-20 65 50

Du kan också fylla i formuläret nedan så kommer en av våra säljare att kontakta dig inom kort.

Get help SE

General
Submit