Staples Solutions använder cookies (och liknande tekniker som Facebook Pixels, beacons och Javascript) för webbplatsen för att förbättra funktionalitet och användbarhet, för att analysera trafik samt reklamändamål. Som en konsekvens behandlar cookies personuppgifter för olika ändamål. Läs mer om användningen av cookies på denna webbplats i Cookie policy. Läs mer om hur denna webbplats behandlar personuppgifter i Integritetspolicy. Genom att klicka på "OK"

Logo Staples

Därför investerade vi 50 miljoner pund i framtida distribution i Storbritannien

Dela via:

När det gäller hållbar innovation vill vi inte bara hjälpa våra kunder att bli miljövänligare, vi vill även ständigt utveckla vårt sätt att arbeta för att minska vår miljöpåverkan. Det är därför vi har investerat 50 miljoner pund i ett nytt brittiskt superlager. Huvudingenjören Steve Smith förklarar varför det var det smartaste valet.

Super smart warehouse written in white text on a green background with logo's

Det råder ingen tvekan om att vår nya distributionsort i Corby gör stor skillnad – med en solpanelvägg som värmer upp vatten, intelligenta belysningssystem som sparar på elektricitet och system för att samla in regnvatten som spolar kontorstoaletterna. 

Men de senaste två åren har inte bara handlat om att hitta en toppmodern anläggning med tillräckligt med utrymme och möjlighet för vår brittiska verksamhet att växa, eller en anläggning som är tillverkad av hållbara material och byggd utifrån miljömässigt starka principer. Det här har även inneburit en chans att se över våra befintliga system och investera i ny teknik för att skapa en arbetsmiljö för framtiden. 

Stabil planering och investeringar i rätt utrustning har lett till att vi idag har en nollvisionspolicy på Mitchell Road. Alla våra förpackningar återvinns (pressad kartong, plast, papper och metall), och allt icke-återvinningsbart material används som bränsle.

Vi sparar på transport, paketering och avfall. Tack vare ett så kallat kubverktyg levererar vi inte någon tom luft eftersom alla våra förpackningar anpassas för att passa varje beställnings storlek. Alla beställningar som är mindre än vår minsta förpackning levereras i kuvert. Om beställningen är större använder vi en särskild metod för leverans och emballage.

Allt är systemdrivet, och vi kör en felfri modell – genom loggar och viktstationer som innebär att vi bokstavligen inte kan göra några misstag. Det minskar antalet upprepade beställningar och returer samtidigt som våra kunder blir nöjda.

Effektivitet och välbefinnande är två hörnstenar i vår nya verksamhet. Våra tidigare lagerlokaler var mörka och gråa och passade inte längre företagets vision om vad vi ville erbjuda våra kunder – snabbare leverans och ett större urval – och hur vi ville att verksamheten skulle fungera och vad personalen förtjänade. På Mitchell Road i Corby kan vi vara mer effektiva och hållbara samtidigt som vi ger våra medarbetare en modernare, mer ergonomisk arbetsplats att arbeta på.

Vi har en fullt fungerande matsal som serverar varm mat från 07.00 till 18.00, vilorum, biljardbord, tv, ett tyst rum, utrymmen för etnisk mångfald samt gott om naturligt ljus.

Synen på hållbar utveckling hos Staples har alltid handlat om utveckling. Det är mycket bra att ge kunderna en chans att köpa miljövänliga produkter, eller spara koldioxidutsläpp och minska mängden förpackningar – men vi är också måna om att leverera ekonomiska och sociala fördelar för våra intressenter. 

När det gäller vårt lager är det så här vi kan framtidssäkra våra verksamheter. Genom att satsa på våra anställda och välja det mest effektiva systemet som kommer att stå emot tidens tand. Det handlar om mycket mer än att hitta en byggnad som är attraktiv, ljus och luftig.

För vår brittiska distribution var utmaningen att hitta en plats som skulle ge oss möjlighet att föra samman tre befintliga lager – kring Birmingham och Corby – på ett ställe, växa och uppfylla våra CSR-mål. 

Det var också en enorm utmaning att justera våra system som för första gången skulle sammanföra de två distinkta halvorna av vår verksamhet: Staples (konsumentriktat) och Staples Advantage (affärsriktat). 

Tillsammans med ett team av specialister från hela Europa har vi infört ett utkast med beräkningar för vad som behövdes på den nya platsen, alltifrån antalet pallar till utrymme för våra produktsortiment. Utifrån det började vi leta efter den perfekta platsen, och det blev snart uppenbart att vi behövde en befintlig byggnad som var klar att flytta in i.

Vi har gått igenom en hel del ansträngningar eftersom vi var tvungna att få utrymmet att passa våra behov. Mitchell Road var en spekulativ byggnad som var byggd på en före detta tipp och skrotupplag. Byggnaden låg perfekt i upptagningsområdet för vår personal i både Birmingham och Corby, med enkel åtkomst till motorvägen och miljömässigt starka meriter. 

Men det var otroligt svårt att hitta ett ställe som hade allt, och de flesta av de inledande faserna ägnades åt att granska utrustningen vid lastkajer och hyllor för skyttelteknik och arbetsstationer. Oavsett om det gällde att jämföra specifikationerna för transportörer eller automatisering funderade vi kring livslängd – hur länge stället skulle hålla och hur ekonomiskt det är att reparera. Det handlade om hållbarhet och att kartlägga alla våra olika system så vi vet exakt när underhåll, uppgraderingar och byten behövs, oavsett tidpunkt.

Främst har vi tittat närmare på vårt sortiment och hur vi på bästa och snabbaste sätt kan uppfylla kundernas beställningar. Vi vände oss till fem olika leverantörer för att få en översikt över hur var och en av de arbetar, fördelarna och nackdelarna och deras produkters unika försäljningsargument. 

Vi har säkerställt att våra partners haft liknande värden. Vid kartläggningen installerade vi till exempel inte bara det mest prisvärda eller attraktiva transportbandet. Vi undersökte dess effektivitet, hur det hade fungerat tidigare, hur det skulle kunna utvecklas och uppdateras i framtiden, uppskattad kapacitet och hur vi ville växa och hur vi skulle kunna förlänga och utveckla automatiseringen utan att störa den aktuella verksamheten.

Vi förflyttade Birmingham som en del av fas 1 i oktober, och de senaste månaderna har kretsat kring att lösa alla naturliga problem som man kan förvänta sig när man arbetar med en sådan omfattning. Fokus har legat på kunden och att minimera störningar. 

Sedan början av året har vi börjat titta närmare på företags KPI:er, som plockhastighet och arbetsrutiner. Vi är nu redo för fas 2, att flytta den gamla Corby-anläggningen till den nya byggnaden. 

Vi har utnyttjat två tredjedelar av lagret och planerar att ta över resten av byggnaden år 2017/18. Vi samarbetar med våra partners för att se hur vi kan bli bättre på vad vi gör för tillfället. Vare sig det handlar om att minska vår miljöpåverkan eller förbättra arbetsmiljön för våra anställda – så vi strävar alltid efter att bli bättre.

Våra nuvarande prioriteringar är att hänga med i branschnyheter, utforska nya tankesätt och nya innovativa metoder, besöka anläggningar och lära oss av kollegor. En av våra viktiga lärdomar från fas 1 är att det är mycket viktigt att vi investerar så mycket tid som möjligt i det här första steget, att vi sätter oss in i läget och tittar på alla detaljer så att allt stämmer. 

Den här gången har vi varit tvungna att anpassa våra behov efter en befintlig byggnad, men det skulle vara helt annorlunda om vi kunde börja på något helt nytt. Om vi hade byggt nytt från grunden skulle vi ha velat ha ännu grönare teknik, som förnybara energikällor (vindkraftverk eller fullständiga solpaneler för att driva hela byggnaden) – med möjligheten att sälja överskottsenergin till stamnätet eller kanske t.o.m. driva några lokala gemensamma anläggningar.

När det gäller hållbarhet vi vill vara branschledande banbrytare och ha ambitiösa mål på årsbasis för att återvinna mer och minska avfallet, sänka koldioxidutsläppen och minska elanvändningen, genom ett antal ambitiösa kampanjer. Det är därför vi har mer än 12 000 miljövänliga produkter på marknaden för våra kunder, och vi letar alltid efter sätt att leva som vi lär. 

Fortsätt Läsa

Kontakta
close

Ring oss

Du kan ringa vår kundtjänst på följande nummer:

033-20 65 50

Du kan också fylla i formuläret nedan så kommer en av våra säljare att kontakta dig inom kort.

Get help SE

General
Submit