De som tror att miljöinsatser bara handlar om att följa regler gör nog bäst i att tänka om. I dag förväntar sig kunderna att du verkligen visar ditt engagemang för att förbättra din organisations miljöpåverkan. Det finns en stor risk att företagen även bedöms efter detta av sina kunder.
Det är därför smart att tänka på verksamhetens miljöpåverkan, både av ekonomiska och miljömässiga skäl och även när det gäller medarbetarnas engagemang. De goda nyheterna är: du kan göra en stor insats när det gäller rengöring och du kan börja direkt – det är dags för vårstädning! Gör de bästa valen för din verksamhet och förbättra din miljöinsats.
Ett viktigt ansvarsområde för alla verksamheter är att främja hållbarhet och att fundera över arbetssättets miljöpåverkan. Det är dags att ta reda på hur miljövänligt ditt företag verkligen är och om din miljöpolicy fortfarande uppfyller de senaste bestämmelserna.
Saker som bör finnas med i din miljöpolicy:
Du kan börja med att ha dina resultat från förra året som måttstock för att sätta upp mål. Se till att du kan följa dina framsteg under året, så att du kan överträffa dina tidigare insatser. Vill du veta mer om hur du skriver en miljöpolicy? Det här är mycket användbar information!
Naturligtvis börjar en miljövänligare värld med dig själv och din vilja att förbättra din påverkan i vid bemärkelse. Men om du verkligen vill maximera dina resultat bör dina insatser även omfatta leverantörskedjan. Hur miljövänliga är dina leverantörer? Är de uppmärksamma på sin egen miljöpåverkan?
Om städpersonalen har med sig sina egna kemikalier – hur mycket vet du om dem? Starta en dialog och fråga dem:
Ta reda på om din leverantör håller samma höga standard som du och skapa möjligheter tillsammans för att göra din leverantörskedja miljövänligare. Om din leverantör inte är redo för detta kanske du behöver fråga dig själv om det här är rätt partner att förverkliga dina ambitioner med.
Vi hjälper dig att få mer gjort.
Det måste sägas: USA är nummer ett. Ja, åtminstone när det gäller rengöringsbranschen och deras miljömedvetenhet. Enligt The Green Cleaning Network rengör nu mellan 30 och 50 % av företagen i USA sina anläggningar med miljövänligare kemiska rengöringsmedel eller så använder de rengöringsmedel helt utan kemikalier.
Ett område inom hållbarhet som kan vara lätt att glömma är användningen av rengöringsprodukter. De är ofta långt ifrån miljövänliga. Inte bara när det gäller tillverkning, utan även på grund av de kemikalier som de släpper ut i luft och vatten. Så nästa gång ni behöver beställa rengöringsmedel till verksamheten är det värt att tänka på följande:
Det går att hitta ett stort utbud av rengöringsprodukter som är särskilt framtagna för att vara mycket hållbara och mycket skonsamma mot miljön. Och de ger ändå fantastiska resultat! Om du vill kompensera för eventuella kvarvarande utsläpp som du inte kan minska eller mildra ytterligare kan du söka efter alternativ som Easy on the Planet-programmet.
Ett etablerande av ambitiösa hållbarhetsmål skapar vanligtvis en produktiv arbetsmiljö där människor är stolta över arbetet och kunder, leverantörer och partners som vill bedriva affärsverksamhet. Börja i dag och gör ditt företag miljömedvetet (igen)!
Du kan ringa vår kundtjänst på följande nummer:
033-20 65 50
Du kan också fylla i formuläret nedan så kommer en av våra säljare att kontakta dig inom kort.