Staples Solutions använder cookies (och liknande tekniker som Facebook Pixels, beacons och Javascript) för webbplatsen för att förbättra funktionalitet och användbarhet, för att analysera trafik samt reklamändamål. Som en konsekvens behandlar cookies personuppgifter för olika ändamål. Läs mer om användningen av cookies på denna webbplats i Cookie policy. Läs mer om hur denna webbplats behandlar personuppgifter i Integritetspolicy. Genom att klicka på "OK"

Staples

Sex tips för att öka produktiviteten med ett ergonomiskt kontor

Dela via:
staples

Datorer har förändrat vårt sätt att arbeta i grunden. Före datoråldern var kontorsuppgifterna mycket mer varierade – man skrev ut dokument för hand, och man reste sig och gick till en kollegas skrivbord i stället för att skicka e-post. Datorerna har kort och gott gjort kontorsarbetet mycket mer repetitivt. Tyvärr har det här har skapat ergonomiska utmaningar och lett till att många människor har fått muskuloskeletala besvär (MSD) som inverkar på produktiviteten. Dessa sjukdomar kostar många miljoner i förlorad arbetstid varje år.

Lyckligtvis kan mycket av denna förlorade produktivitet undvikas genom att man helt enkelt skapar en bättre ergonomisk miljö på arbetsplatsen. Företagen kan minska risken för muskuloskeletala besvär genom bättre kontorsdesign och upphandling av ergonomiska verktyg, arbetsstationer och utrustning. Då minskar risken för muskuloskeletala besvär och produktiviteten ökar. I USA är det många företag som kan visa goda resultat av ergonomiskt tänkande, och det finns många fler som också skulle lyckas lika bra om de införde en ergonomisk arbetsplats. Här är sex tips:

    • Bedöm dina behov. Se till att ergonomin passar för personalens specifika behov baserat på hur de arbetar.
    • Automatisera repetitiva arbetsuppgifter. När det är möjligt kan du automatisera repetitiva arbetsuppgifter, t.ex. journalföring och uppföljning, för att minska muskuloskeletala besvär.
    • Rådgör med experter. Anlita proffs med erfarenhet inom ergonomi för att utvärdera arbetsytor och identifiera potentiella problemområden. Då får du förslag på lösningar som passar dina behov och din budget, t.ex. en CIE (Certified Industrial Ergonomist), CAE (Certified Associate Ergonomist) eller CHFEP (Certified Human Factors Engineering Professional).
    • Utbilda personalen. Ergonomisk utrustning kommer att vara till hjälp om den används på rätt sätt. Se till att personalen är utbildad i användningen och bästa praxis.
    • Se till helheten. Stirra dig inte blind på utrustningen. Miljön ingår också i ergonomin, och rätt ljud, ljus och temperatur bidrar till anställdas välbefinnande och hälsa.
    • Ett ergonomiskt kontor kan ha en betydande inverkan på slutresultatet, på samma gång som det höjer personalens moral.

Dela via:

Fortsätt Läsa

Kontakta
close

Ring oss

Du kan ringa vår kundtjänst på följande nummer:

033-20 65 50

Du kan också fylla i formuläret nedan så kommer en av våra säljare att kontakta dig inom kort.

Get help SE

General
Submit